OPQ som verktyg vid rekrytering

I förrgår genomförde jag en OPQ32i. Det är ett yrkesrelaterat personlighetsformulär som hjälper dig att beskriva dina personliga egenskaper och ditt yrkesmässiga beteende. (OPQ = Occupational Personality Questionnaire.) Vid besvarandet uppmanas man att tänka utifrån situationer i arbetslivet. Ett block kunde till exempel se ut som de fyra påståendena nedan. Då skulle jag välja det som minst motsvarar mig, respektive det som mest liknar mig.

Jag tar kommandot i en grupp
Jag oroar mig alltid inför viktiga händelser
Jag gillar förhandlingssituationer
Jag reflekterar över hur människor reagerar

Formuläret används som ett verktyg i rekryteringssammanhang, som en bit i pusslet att komma fram till om en person passar för en viss tjänst. Djupintervjuer, referenser, betyg och personlighetsformulär – allt detta sammantaget minskar osäkerhetsfaktorerna i en rekrytering. Det är inget test, det finns inga rätta eller felaktiga svar och det är ingen absolut vetenskap. Svar som sticker ut i OPQ:n och som också sticker ut i djupintervjun kan däremot rekryteraren stämma av med referenser. Det hjälper till att skapa en helhetsbild av kandidaten.

Feedback på en personlighetsprofil kan ge värdefull självinsikt. Jag fick feedback i går och resultaten stämde oväntat väl med hur jag uppfattar att jag typiskt sett beter mig, tänker och känner mig. De mätvärden som hamnar i mitten, på en skala mellan 1 och 10, visar var de allra flesta brukar hamna. När man går igenom resultaten relaterar man dessa till arbetssituationer samt styrkor och svagheter. Om man upplever att man skulle vilja vara på ett visst sätt som inte uppvisas i resultaten, kan man se det som utvecklingsbehov. Eller så kan man förlikas med tanken att man fungerar på ett visst sätt. Alla är ju olika. Samtidigt är det ett bra verktyg för kandidaten att utvecklas på såväl ett professionellt som privat plan.


Kommentarer
Postat av: Per Vkström

Hej!

Jag har gjort ett antal såna där test. Vissa har varit bättre än andra. Om man tänker till och verkligen försöker ge en ärlig bild kan det bli rätt spännande. Oftast stämmer det riktigt bra. :-)



Är generellt sett emot test som en urvalsmetod, men så länge det framför allt används som ett diskussionsunderlag funkar det bra.

2009-12-09 @ 23:20:52
URL: http://pervikstrom.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0