Trender på 00-talet

Jag avslutar året med en liten krönika om trender under det senaste decenniet. Minns när jag skrev ett arbete i ettan på gymnasiet, jag hade använt Internet och skulle skriva in det i litteraturlistan för första gången. De formaliaregler som jag lärde mig då fick jag stor användning av skulle det visa sig. Sommaren -99 bodde jag i London och strax före hade jag skaffat hotmailkonto. När jag fick låna en dator var lyckan total när jag såg att en kompis hade skickat mig ett mejl! Så här över tio år, och tusentals mejl senare har Internet fullkomligt exploderat. Därför fokuserar jag på trender inom Internet i det här inlägget.

Vad som har hänt inom tv och litteratur under de här tio åren får ändå inleda krönikan. På tv gjorde reality-tv sitt inträde, med dokusåpor som Robinson, Baren och Big brother, under senare år även dejtingdokusåpor som Bonde söker fru och Ensam mamma söker. På motsvarande vis blev det inom litteraturen vanligare med självbiografier där mer eller mindre kända personer beskriver sitt liv och titulerar sig författare. Som en motkraft kom fantasy och sci-fi med verklighetsflykt i form av historier som Harry Potter, Twilight och True blood.

De senaste tio åren har definierat hela vår relation med Internet. Sättet vi kommunicerar på har förändrats. Det har vuxit sig så stort att man knappt minns hur man betedde sig tidigare. Som komplement till våra traditionella media finner vi nya vägar via Google, Wikipedia, YouTube, Facebook, MySpace, Twitter, bloggar och andra sociala medier. Vi delar med oss information, sprider nyheter och meddelar varandra vad som händer både privat och professionellt på ett sätt som saknar motsvarighet någonsin tidigare.

http://utsiktfranhojden.wordpress.com/2009/04/09/det-gar-inte-att-porta-nagon-fran-webben/


Majoriteten använder mobiltelefon medan den stationära telefonen håller på att dö ut. Man kan göra allt med mobiltelefonen. Man kan komma åt Twitter överallt, man kan skriva så fort något händer. Internet har blivit mobilt. Vi är ständigt uppkopplade. Istället för att ringa eller smsa, kan man facebooka eller twittra. iPhone har revolutionerat hur vi surfar på Internet och hur vi kommunicerar med människor. Sonyericsson och Nokia håller inte riktigt jämna steg med Apple här. Mobilföretagen kommer dock förmodligen att bli mäktigare och mäktigare.

Nu ska jag bege mig iväg för fördrink hos J och stundande nyårsfest i Kista Science Tower 28:a våningar upp! Så det återstår för mig att önska alla

- En fantastisk avslutning på det gamla året och ett riktigt Gott Nytt År!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0