Miniintervju om lön


Bild från lönekonferensen i början av februari Bild: www.lonedilemmat.se

Häromveckan handlade ett inlägg om lönekonferensen jag var på. I samband med denna ställdes några frågor till mig, se miniintervjun här.

En röst om lön

[PA-Kickan], läser KY-utbildning, påbyggnad för HR-akademiker

Vad betyder lön för dig?

Det beror på vilken typ av tjänstebefattning man har. Jag är idag student inom HR och har funderat mycket på de här frågorna. Jag tycker att arbetsprestationen ska synas i lönekuvertet, men man ska även få uppskattning från andra håll än bara via sin lön. Det är även viktigt för trivseln att ha stimulerande och givande arbetsgemenskap och att få feedback från chefen.

Vad ska bestämma din lön?

Både hårda och mjuka värden ska bestämma min lön. De hårda värdena är att man presterar efter de mål och kriterier som är satta. De mjuka värdena är att man är social och tillmötesgående gentemot sina kollegor och kunder. Det är viktigt att göra det som förväntas och lite till i arbetet.

Vem ska bestämma din lön?

Jag anser att chefen ska bestämma lönen, och då gå efter de kriterier som satts upp utifrån kravprofilen samt organisationens och arbetsgruppens behov. Detta för att beslutet ska bli så objektivt som möjligt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0