Starta nya jobbet rätt

En del har turen att få ett jobb mitt uppe (nere) i lågkonjunkturen. Vad ska man tänka på när man kommer ny till ett arbete? Enligt psykologen Monica Rehnberg-Eriksson (artikel publicerad i Metro 2 oktober 2008) kan det vara bra att ligga lågt och pejla av de dolda jobbkoderna - hur verkar klimatet, vilka personer verkar styra? Ska man fråga mycket eller blir man påträngande då? Vem verkar intresserad av att hjälpa mig? Det handlar om att inte ha så höga ambitioner att passa in direkt.

Tre tips från psykolog Monica Rehnberg-Eriksson

Känn av stämningen
Observera, få koll på vilka som styr och hur klimatet är. Känn av stämningen innan du kastar dig ut.

Viktigt med klädseln
Klädseln är viktig, den skiljer sig mellan arbetsplatser.

Låt det ta sin tid
Ge det tid. Ofta tar det ungefär en månad innan man känner att "jag går till mitt jobb". Det tar 4-6 månader innan man kan jobbet.

Skulle du göra så här på ett nytt arbete? Bild: nyteknik.se/.../article75891.ece


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0