Utmaning 1

Det finns en positiv sak med att bli äldre och det är att jag blir mer och mer medveten om vad jag faktiskt klarar av, kalla det att bli klokare om du vill. Jag har kunnat åka olika varianter av berg- och dalbanor med och utan loopar tidigare men aldrig någonsin vågat åka motsvarigheter till Fritt fall. Det är nåt med den hisnande känslan i magen... I alla fall så var jag på Gröna Lund häromveckan med min killkompis K och då gav jag utmaningen till mig själv att våga åka den där höga som funnits där så länge jag kan minnas, Katapulten.

Som uppvärmning åkte vi Vilda musen. Därefter Tele2 Insane, en ny berg- och dalbana med häftiga G-krafter och hög hastighet. Den var läskigare än jag trodde. Men inget kan vara värre än att falla fritt, tänkte jag och så var det dags. Jag skulle åka Katapulten. Ångesten gjorde sig påmind i kön. Men jag hade ju bestämt mig så det var bara att bita ihop. Ett krav hade jag: inte sitta in mot parken. Jag ville inte dela min dödskamp med någon.

Jag satte mig tillrätta. Lät killen kontrollera att bältet satt som det skulle (viktigt). Sedan tittade jag rakt ut i tomma intet för jag visste ju att nu var det point of no return. Killen med mic:en välkomnade oss och sa att vi kunde räkna ner från fem tillsammans, "Fem, fy....." Whiiiiiiiii! Så var vi uppe, oj häftig utsikt över parken. Aaaaaaaah magen!, det kändes som något som inte motsvaras av enbart ordet pirr. Tusen resor värre och spänn, spänn, spänn!... Efter vad som kändes som en evighets tyngdlöshet, släpptes vi lika fort ner som vi åkt upp. Jahapp. Så var det över. Inte var det så farligt som jag i alla dessa år hade trott. Mission accomplished och jag var mycket, mycket nöjd.


Ruggigt nöjd med mitt sockervadd. Kolla in killen till höger med kexchokladen. - Spelar ingen roll - det finns inget bättre än en sockervadd en varm sommardag på Grönan.


Förväntansångest resulterar tydligen i olika ticks... eller så hade jag pommes frites i munnen som jag ville dölja i bild. Katapulten i bakgrunden.



Så här glad var jag när jag hade åkt Katapulten.


Det började skymma. Till höger är Djurgårdsfärjan som avgår varje kvart från Slussen.


Det var en bra dag på Grönan och utmaningen hade jag klarat.


Kommentarer
Postat av: Katarina

Faan va grym du e!!=) Jag hade en sådan hemsk upplevelse en gång när jag åkte fritt fall på grönan så jag mår dåligt av bara tanken att sätta mig i katapulten (jag som älskade fritt fall från början) var egentligen inget som hände men magen sa ifrån bara. That´s life!!Men berg och dalbanor ÄLSKAR jag!! Kram

2009-07-29 @ 08:04:20
URL: http://styrman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0