Bästa platsen att bo på



I fredags åkte jag till skolan för att visa min namne hur enkätverktyget QuickSearch fungerar, hon hade missat lektionen när verktyget demades för oss. Vi gjorde en varsin ploj-enkätundersökning, som vi skickade till kompisar. Kul att man på bara någon timme kan konstruera ett frågeformulär som ser hyfsat professionellt ut. Vi kommer bland annat att kunna använda enkätverktyget till våra projektarbeten i höst.

När jag åkte t-banan läste jag som vanligt Metro. Jag blev överraskad när jag läste att Danderyd för andra året blivit utsedd till bästa kommun att bo i. Överraskad på ett positivt sätt förstås. Det är Fokus som för fjärde året i rad har rankat alla Sveriges kommuner utifrån 30 variabler, för att besvara frågan var det är bäst att bo. Jag gick in på Fokus hemsida för att läsa mer. Kommunen hamnar i topp i kategorierna "Privatekonomi" och "Jobb och tillväxt" tack vare hög sysselsättning och gott företagsklimat. Den ligger även högt på jämställdhetsindex, den har landets lägsta ohälsotal och lägst andel lågutbildade, högt valdeltagande, lågt socialbidragsberoende och få skilsmässor.

Jag har inte många kompisar som bor här i närheten, de flesta bor väster eller söder om stan. Men jag lever i alla fall på en bra plats. Den bästa rent av.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0