Så gör du ett bättre intryck på jobbintervjun

http://jobbtorget.files.wordpress.com/2009/04/jobb3.jpg
Öppet kroppsspråk och lagom ögonkontakt är bra vid anställningsintervju.
Bild: http://jobbtorget.files.wordpress.com/2009/04/jobb3.jpg


Artikel från Dagensps.se: Första intrycket vid jobbintervjuer är alltid viktigt. Självklart är det bäst om du ”försöker vara dig själv” och att du inte försöker förställa och göra om dig själv till att vara någon du inte är men det finns ändå lite att tänka på så att du gör ett riktigt bra intryck.

1. Kroppsspråket är viktigt    

Man brukar säga att kroppsspråket säger allt och visst stämmer det till viss del att kroppen verkligen ”talar sitt eget språk” – på gott och ont. Om du tänker på att ha ett ”öppet kroppsspråk” så når du lättare fram. Undvik alltså att ha armar och ben i kors etc. Observera hur den andra sitter och rör sig och anpassa din stil till honom eller henne men inte så tydligt att det verkar som om du försöker leka följa John.

2. Anpassa taltempot

Återigen blir det konstigt om du börjar tala på ett sätt som inte är ditt eget men tänk på att ordet kommunikation betyder ”att göra tillsammans”. Lyssna in hur den andra talar och anpassa också ditt taltempo efter den andras tempo. Är den andra långsammare i sitt tal blir det ju konstigt om du själv talar extremt snabbt och tvärtom.

3. Ha lagom ögonkontakt

Genom att du har lagom ögonkontakt visar du intresse och respekt för den som du kommunicerar med. Om det är fler som intervjuar dig samtidigt, gör inte misstaget att bara titta på ”chefen”, det vill säga den du tror är den som har mest makt. Försök skapa kontakt med alla, på så sätt känner sig alla sedda och bekräftade. Det kan dessutom vara den som du minst anar som har den största inofficella makten att bestämma över vem som får jobbet. Det är inte alltid den formella chefen som har sista ordet...

4. Var cool under pauserna

Under en intervju är det naturligt att det blir pauser av tystnad då och då, exempelvis när den som intervjuar skriver stödanteckningar eller funderar över nästa fråga. Fall inte i fällan att börja pladdra på för då verkar det som om du är obekväm med intervjusituationen. Ha modet att vara tyst när det krävs annars är risken att du verkar för nervös och för pushig.

5. Håll den professionella linjen

De tillfällena när du snabbt får bra kontakt och det känns bra och bekvämt att prata om det ena eller andra kan också samtidigt vara varningszoner på att du glömmer att du blir bedömd för vad du säger och gör. Var gärna personlig men ej privat, även om stämningen blir mer lättsam efterhand. Använd ditt sunda förnuft vad den gränsen går. Det är viktigt att komma ihåg att ha ”jobbhatten” på under hela intervjun.

6. Intervjuträna gärna innan

Be någon ställa lite kluriga frågor samt be om feedback på vilket helhetsintryck han eller hon får när du svarar. Vad behöver du lyfta fram och förstärka lite till? Sen har inte alla precis samma smak vad gäller hur och vad man ska svara men det kan ju ge en viss fingervisning om styrkor och svagheter i hur du presenterar och säljer in dig själv.

Ovanstående är en artikel av Nina Jansdotter, publicerad den 8 september på www.dagensps.se.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0