Kundnytta

I fredags när vi summerade kursen i projektkunskap talade vi om kundnyttan, dvs värdet för kunden. Som HR-konsult kan man bli anlitad att utföra projekt. Varför ska kunden välja att anlita oss till ett visst uppdrag? Hur ska vi få uppdraget, vilka är säljargumenten? Till att börja med kan man hjälpa kunden att kartlägga sitt behov genom en grundlig behovsanalys. Som vår lärare uttryckte det: Kunden vet inte alltid vad den behöver, kunden har alltid rätt att få den bästa lösningen utifrån sitt behov. De kan ha sett en liten del som behöver åtgärdas, men har inte hela bilden klar. Med en behovsanalys så kan de få det de behöver. Alltså: Ge kunden inte det den vill ha, ge kunden det den behöver!

Ett annat argument kan vara att kunden får en tidsvinst och kan använda sin tid till något annat. Om man åtar sig att utföra projektet till en rimlig peng så blir det till en win-winsituation. Vid offert är ett tips att stycka upp helheten i delar och sälja in en del i taget. När de väl bestämt sig för att köpa in del 1 kanske de kommer fram till att de även vill köpa del 2.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0