Tankefällorna som lägger krokben för karriären

www.anrico.se/utveckling.html
Ta kontroll över din karriär. Bild: www.anrico.se/utveckling.html

Artikel från Dagensps.se: Hänger du kvar på ett jobb där du egentligen inte längre trivs. Kanske för att det är bekvämt eller för att du tänker att det ändå inte finns så många jobb att söka just nu på grund av att det är lågkonjunktur och lite jobbannonser etc.

Det kan också handla om att du har en låg självkänsla eller lågt självförtroende och därför inte varken tycker att du är värd ett bättre jobb eller att du inte tror på din förmåga att marknadsföra dig själv och din kompetens. Då hamnar man ofta i olika tankefällor som hindrar en från att lyfta blicken och börja förverkliga sina karriärdrömmar.


TANKEFÄLLA # 1 

"Jag vet vad jag har men inte vad jag får”

Kanske undviker du att kliva in i något nytt innan du är säker på att du kommer att klara av det. Du vill veta och kunna det mesta (om inte allt!) innan du vågar ta klivet. Du vet vad du har och inte vad du får. Du vill känna dig trygg innan du byter bana.

Förklaring:
Omedvetet bär du på känslan "Jag bär på en rädsla för förändringar därför att jag inte riktigt tror på mig själv”.

Alternativa tankar:
Intala dig ofta att du duger. Visst är du bra på det du gör  men du kan också lära dig en massa andra nya saker om du bara lägger manken till. Ingen måste vara perfekt. Du måste inte heller veta allt i förväg för att kunna ta ett eller två steg framåt. Om du aldrig vågar utmana dig själv att göra förändringar innebär stagnation och det vill du väl inte vara med om. Du är värd mer än så. Du är värd ett kul jobb som du kan växa och utvecklas med.


TANKEFÄLLA # 2

"Andra är bättre än mig och har det därför lättare” 

Du jämför dig alltid med vad andra gör och är och känner dig ofta sänkt av detta. Du inbillar dig kanske även att det är bara du som får kämpa och att andra bara glider fram på en räkmacka.

Förklaring:
Att man överdriver andras storhet och förringar sin egen är en ganska vanlig tankegång hos personer med låg självkänsla.

Alternativa tankar:
Sluta att snegla på och jämför dig vad andra gör och kan men om du nu hamnar där du bländas av andras framgångar så vänd på resonemanget och tänk istället ”kan dom, så kan jag”. Kom samtidigt ihåg att har sina förutsättningar, både styrkor och svagheter. Sätt upp dina egna mål och gå i den takt som känns rätt för dig. Alla kan lyckas utifrån sina egna förutsättningar men det tar ofta lite längre tid än man hade önskar. Ha tålamod. Gör en inventering över dig själv, dina egenskaper, kompetenser och talanger. Går det trögt använd gärna ett professionellt bollplank som hjälper dig komma över dina egna begränsningar.

TANKEFÄLLA # 3
"Vad ska andra tycka?"

Förklaring:
Alla som gör egna val och går sin egen väg märker att andra har åsikter, ibland negativa. Har du låg självkänsla är du troligen rädd för kritik eller ifrågasättanden.

Alternativa tankar:
Så fort du förflyttar dig utanför det som brukar kallas ”normalt” och ”lagom” provocerar ditt agerande andra som kanske också skulle vilja göra som du och exempelvis byta jobb men som inte vågar eller har andra skäl.

I stället för att se dig flyga och bli påminda över sina egna drömmar och sin egen otillräcklighet kan det hända att dom försöker ”plocka ner dig på jorden” genom att varna för konsekvenser eller berättar om andra som försökt men misslyckas bara för att få dig på andra tankar.

Du kan se hela grejen som en chans att se vilka som är dina verkliga vänner. Känns det som om du inte har några sådana på din nuvarande arbetsplats eller i din normala umgängeskrets får du helt sonika leta upp nya. Sök dit till stöttare som också vågat ta steget ifrån den ibland förrädiska tryggheten och som kan peppa dig, hjälpa dig få nya kontakter etc.

TANKEFÄLLA # 4

"Jag ogillar att behöva sälja mig själv”

Förklaring:

De flesta tycker det är mer eller jobbigt att ta kontakt med och presentera sig för nya bekanta på mingel och i andra jobbsammanhang som intervjuer och liknande. Om du har låg självkänsla så tenderar du att förminska dig själv.

Alternativa tankar:
Säg stopp till dig själv när du förringar ditt eget värde exempelvis genom att tänka ”lilla jag”.  Byt ut alla förminskande tankar mot andra, exempelvis:

Jag är bra på det jag gör.
Jag är värd min lön
Jag vet att jag duger
Det är lätt för mig att se mitt eget värde
Det går bra när jag ska marknadsföra mig själv.


Ta små steg. Börja presentera dig själv i sammanhang som känns mindre läskiga, där du känner dig lite mer hemma. Ge dig själv en klapp på axeln för alla dina framsteg, mindre och större. Efterhand tar du större kliv och tar större utmaningar. Tillåt dig själv att misslyckas också och lär dig av detta.

Artikel av Nina Jansdotter, publicerad den 7 oktober 2009 på
www.dagensps.se.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0