Besök på Kungl Myntkabinettet



Ok, det låter mossigare än vad det är. Men man ska inte låta sig avskräckas av namnet, Kungliga myntkabinettet är nämligen Sveriges ekonomiska museum och presenterar den ekonomiska utvecklingen från 1600-talet fram tills idag - eller åtminstone nån gång tidigt 00-tal. Man får plocka russinen ur kakan och för egen del var det andra våningen som var lite av en favorit, eller plan 1 som skyltarna sa. Plan 0 är första våningen, där visas mynt. Då menar jag verkligen bara mynt. Jag stegade snabbt vidare till plan 1 som som sagt var bättre. Där visas den finansiella utvecklingen utifrån staten, banken, börsen, näringar och hushållet. Plan 2 visar bland annat vilka valutor som används i olika världsdelar.




Börsen i Tokyo och börsen i New York

Tipset är att gå dit på måndagar då det är fritt inträde. Be om audioguide i hörlurar också, det såg jag först på andra våningen att det fanns. Men då orkade jag inte gå ner till entréplan och hämta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0