Medieträning och förbättrad kommunikation

I går var jag på ett förmiddagsseminarium med fokus på kommunikation och media.

Först ut var Margaretha Simm, journalist som jobbat länge som chef för journalister och som idag är ledarskapskonsult på Intense Ledarskap. Hon tog upp frågor som: Hur ärlig ska jag vara när journalisten ringer? Resonemanget kring detta gick ut på att man behöver inte berätta allt men man ska aldrig ljuga. Man ska vara beredd på att ställa upp med kort varsel och se till att alltid vara tillgänglig. Man ska betrakta alla kontakter som att mikrofonen är på. Om man är osäker på vad man ska säga, be att få ringa upp och gör det också. Fundera kring vad ditt budskap är, återknyt till företagets värdeord och bygg på den egna personligheten - man ska vara neutral men som man är (det gör man bäst). Ljug aldrig! Ta gärna initiativet och förekom hellre journalisten med saker man gjort för att ta udden av vad journalisten kommer ta upp.

Andra föredragshållaren var Susanne Bryhn, beteendevetare som har jobbat länge med ledarskapsutveckling med fokus på kommunikation och motivation. Hon talade om kommunikations- och beteendestilar mer generellt. Alla beter sig olika beroende på bakgrund och vilka behov man har. Enligt modellen DISK finns fyra beteendestilar som alla människor har i olika hög grad. Det ligger ingen värdering i om man har mer eller mindre av en stil, det finns inget rätt eller fel men beteendestilarna får olika effekt beroende på vem vi möter.

D är den drivande, verkställaren. I är den influerande, inspirerande. S är den stabile och hjälpsamme. K är den konservative och analytiska. Var och en av beteendestilarna har styrkor och svagheter och poängen är att när man vill förbättra kommunikationen så kan man vara lite smart! Vad behöver D? Jo, om man håller lite tempo och pratar om effekter och resultat och inte grottar ner sig i detaljer så trivs denna beteendetyp. I vill bli bekräftad och få stimuli så här kan man hålla tempo, ge bekräftelse och framhålla det positiva. S månar om relationer, tenderar att sätta andra i första rummet och behöver tid att smälta förändringar, så fokusera på det som inte ska förändras! Ställ mer frågor, var tydlig och se till att ha en trivsam miljö. K slutligen, bör ges tid eftersom denna vill kontrollera detaljer. Denna person, likt D, ser till uppgiften och resultatet så se till att peka också på deadlines och slutmål.

Ifall du har undrat varför alla inte är som dig, eller varför inte han eller hon förstår dig.. så är förklaringen att vi har alla olika behov och triggas av olika bemötanden. Alla är olika - och det är väl tur det!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0