Du blir vad du tänker

Dagens Metro behandlar fenomenet ”tankemonster”. Med det menas tankar som dyker upp automatiskt som säger att du inte duger. En bra liknelse är den om motståndarlagets hejarklack. Dina tankemonster, liksom supportrarna ropar Buuu! Du klarar det aldrig! Du är värdelös! Tankar poppar upp som säger att du inte är bra nog, inte smal nog, en dålig golfare, partner, förälder eller vad det nu kan vara. De allra flesta kan nog känna igen sig i det här. Jag har en del otroligt duktiga, ambitiösa tjejkompisar som själva har undrat ”när ska folk komma på att jag är en bluff?”.


ACT går ut på att acceptera automatiska, negativa tankar - och sedan släppa dem och gå vidare till nästa sinnesuttryck.

Kontentan är att det går att hantera tankemonstren och det gör man genom att acceptera tankarna. Eftersom tankarna kommer och går är det ingen idé att förtränga dem. Det är lika poänglöst att hålla dem kvar. Undvik dem inte utan acceptera dem och gå vidare. Metoden, som också är en terapiform, kallas ACT, acceptance and commitment therapy.

Tidigare försökte vi undvika våra tankar och trodde att vi på så sätt kunde kontrollera dem. Det fungerar inte, tankarna minskar inte, snarare tvärtom. Hjärnan producerar hela tiden en massa olika tankar. Lyssna på tankarna, ungefär som om du lyssnade på radio. Gör inte mer än så, svara inte på allt. Agera bara på de tankar som hjälper dig i rätt riktning i livet.

Jag märker att när jag fokuserar på det som är viktigt och på mina mål så blir det också lättare att acceptera de negativa tankarna och låta de passera. När de inte får samma utrymme blir det i sin tur enklare att lägga energi på det som jag tycker är kul och viktigt i livet. I coaching fick jag en gång rådet att "mata rätt hundar" och med det menas just att fokusera på det som är viktigt. Rådet i artikeln är att istället för att försöka bli av med tankemonstret, gör det som en värdefull golfare, partner, förälder skulle ägnat sig åt.

”Du kan inte få tyst på motståndarlagets hejarklack, eller få dem att försöka hjälpa dig. Men du kan fortsätta att försöka göra mål.”

Acceptera att du kanske inte är så ung eller smal som du skulle vilja vara. Men fokusera på det som gör att du känner dig ung och vital och smal. "Mata rätt hundar i livet" och bara kör.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0