Favoritfilmer all times

Jag satt en stund nu på kvällen och funderade på vilka som är mina favoritfilmer (tänkte lägga till dessa i min Facebookprofil) och kom att tänka på att det finns så mycket bra, gamla filmer som hamnar i skymundan och blir nästan helt bortglömda när det kommer nya filmer. Av de jag kom att tänka på är den äldsta från 1985, Mask, där Cher spelar mamma till Rocky, en kille med deformerat ansikte som hon är fast besluten ska få samma möjligheter till lycka som andra tar för givet. Andra mästerverk är Rain Man och Wild at Heart från 1990. I båda filmerna finns skådespelare som gör oförglömliga insatser, som Dustin Hoffman, Tom Cruise, Nicholas Cage och Laura Dern. 

Scent of a Woman, eller En kvinnas doft som den heter på svenska, (1992) berörde därför att den handlar om ett möte som förändrar huvudkaraktärernas liv för alltid. Här finns också förmodligen ett av de bästa talen i en film (Al Pacino). Gilbert Grape grep tag i mig också när den kom -93 och jag kände en enorm medkänsla för människor som inte har getts de bästa förutsättningarna från början men som kämpar på. Forrest Gump är en annan favorit som jag faktiskt såg första gången så sent som för två år sedan trots att den kom 1994. En film om det som betyder mest, vänner och kärlek och att måna om varandra. Farväl Las Vegas från 1995 handlar om en man vars liv ställs på ända när hans fru lämnar honom och tar hans son med sig. Jag brukar sällan se filmer två gånger, men den här kan jag se om och om.

Jag hoppas ju att folk minns dessa skatter i filmhistorien. Bland de nyare filmer som jag gillar kan nämnas Inception och Shutter Island. I den förra finns en nästan magisk slutscen (lyssna lite extra på den fantastiska musiken).
 

Kommentarer
Postat av: Martin Scorsese

sevärda filmer helt klart! Wild at heart var en skräll, positivt menat!

2011-06-23 @ 20:01:28
Postat av: Martin Scorsese

Schyssta och sevärda filmer allihopa! Kul att du tog med "Wild at heart" förresten.

2011-06-23 @ 20:07:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0