Tjejklassikern

Tjejvasan 23 februari 2013, här med Kajsa i startfållan.
 
Mitt mål för året är att genomföra Tjejklassikern. Så, då var det sagt och jag känner den sociala pressen. :) I slutet av februari skidade jag 3 mil från Oxberg till Mora (se bild) och om drygt en månad bär det iväg för att cykla Tjejvättern, 10 km:s landsvägscykling. Jag har fått lov att ge mig in i en helt ny värld och fått göra en del nya saker i och med beslutet att köra detta cykellopp. Jag köpte min dyraste cykel ever, köpte utrustning till ett värde av nästan lika mycket som cykeln, vilket inkluderar cykelhjälm, vindtäta kläder, cykelbyxa med blöja (!) glasögon och cykelhandskar.
 
Jag har fått lära mig att det är ett kritiskt läge att bromsa och stå still med denna cykel eftersom jag behöver lossa skorna från pedalerna först - ut med hälen bara! Min högerarmbåge fick känna av denna nya lärdom förra veckan och mitt nyskrubbade högerknä vittnar om hur lätt det är att glömma... Lustigt att när man tycker att det är som mest läskigt, i hastigheter kring 35-40 km/h i nedförsbackar, så händer nada. Medan när man står still, så plötsligt är det risk för "allvarliga" skador, haha.
 
Vilken frihetskänsla det är att svischa fram över vidderna. Särskilt fint är det runt Drottningholm, nästa gång jag är ledig vill jag hinna åka till Ekerö där det ska vara så vackert och superfina cykelvägar.
 
Så här smutsig blir man i ansiktet efter en 5,2 mils cykeltur.
 
Så här ser Tjejklassikern ut i sin helhet:
  • genomföra ett av skidloppen Kristinaloppet 30 km eller Tjejvasan (23 feb)/Kortvasan 30 km
  • cykla Tjejvättern 100 km (8 juni)
  • simma Vansbro Tjejsim 1 km (6 juli)
  • springa Lidingö Tjejlopp 10 km (29 sept)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0