Besök i helgen, med smak för Stockholm

En kompis kom på besök i helgen, vilket resulterade i en del kultur, historia och sevärdheter. Vi inledde fredagen med lunch på ett pastaställe på Sveavägen. Vi blev häpna av den trevliga interiören, caféet kändes exklusivare än vad det gav sken av på utsidan, se bilder nedan, och maten var helt okej.

  
Tjusig inredning på Runt hörnet, ett pastaställe på Sveavägen


Nordiska muséet

Nordiska muséet blev nästa anhalt. Muséet ligger på Djurgården, grundades 1907 och visar svensk kulturhistoria från 1500-talet och framåt, vilket innefattar även nutida trender och traditioner. Det var tre våningar att gå igenom och om det inte vore för ljudguiden i hörlurar (som var en höjdare), hade vi inte hållit uppmärksamheten uppe under de tre timmar vi hann avverka innan muséet stängde för dagen.


Stora salen med 24 meter till tak och 125 meter lång

Dagen avslutades på Bröderna Olssons Garlic & Shots, en restaurang på Söder där följande dialog utspelade sig när vi skulle beställa:

(jag, något mör i benen och i huvud) - Jag vill ha den här vitlöks-...[paus]
(servitrisen) - Jaha, den med vitlök! Jaa,...
(jag, som just kom på hur puckat det lät) - Just det, då vet du vilken jag menar va!...

Det serveras nämligen vitlök i alla rätter på menyn, till och med i desserterna. Jag fick i alla fall de vitlökshonungsgriljerade revbensspjällen som jag till slut klämde ur mig att jag ville ha, haha. Vinet serverades i stora shotsglas, och vi ville förstås även prova deras shots. Det blev en Mojito shot med vitlök i (såklart)! Det var min väns förslag att gå till restaurangen. Som liten hade hon hört sin bror och kompisar prata om restaurangen i Stockholm där de har vitlök i all mat. Restaurangen har funnits i 20 år och jag kan verkligen rekommendera ett besök.


"Beware of garlic", som det stod i menyn.
På bilden: Garlic honey roasted baby back ribs, supergott


Gårdagen inleddes med Djurgården Runt, en sightseeingtur tills sjöss. Båten tog oss genom nationalstadsparken och förbi historiska byggnader runt Djurgården. Även denna tur guidades via hörlurar. Om du är sugen på en båttur, läs mer här.

 
Till vänster: Biljettluckan vid Strömkajen där turen utgår från. Till höger: Jag och min kompis L med hörlurar på.

Därefter tog vi en runda genom Gamla Stan, platsen där Stockholm grundades för en sisådär 750 år sedan. Eftersom vi hade ätit italienskt dagen innan ville vi prova något annat med resultat att ungefär hälften av Gamla stans restauranger gick bort. Vi hittade i alla fall ett trevligt thaihak där vi lunchade. Vi befann oss då i närheten av sista punkten i vårt program; Tre Kronor-muséet som ligger i källaren på Kungliga slottet.


Kungliga slottet, såsom det ser ut idag. Bild: militaryphotos.net
Det ursprungliga slottet byggdes på medeltiden


Genom den guidade visningen på Tre kronor fick jag veta en massa intressant om kungligt liv och leverne för ett par hundra år sedan. Slottet byggdes som en försvarsborg på medeltiden men brann år 1697. Först femtio år senare kunde kungen med sitt tjänstefolk åter flytta in. Tyvärr förstördes mycket i branden men med hjälp av bevarade föremål och nyskapade modeller har man kunnat förstå slottets utveckling fram tills idag. Mycket är ju annorlunda, idag används slottet till representation istället för försvar, och personalen bor inte på slottet.

 
Till vänster: Vakt utanför slottet. Till höger: Min kompis L

Det var trevliga dagar och redan på väg till L:s buss bestämde vi att det blir en ny omgång med sevärdheter och sightseeing i augusti när hon kommer nästa gång. Lustigt att det krävs en inbjuden gäst för att komma sig för att se vad staden har att erbjuda. Min kompis fick mersmak sa hon. Jag instämmer!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0