Maria - drömmen om kvinnan



Igår besökte jag och min syster historiska muséet, vi gick igenom salar med tidsepoker från forntiden och framåt. Mest fascinerades vi av utställningen om jungfru Maria, där medeltida madonnaskulpturer samsas med nutida konstuttryck. Det var otroligt pampigt med läcker belysning, och stämningsfull musik. Utställningen pågår fram till 29 november. Stockholm har många muséer spridda över stan och senaste halvåret har jag besökt nordiska museet, Tre Kronor-museet, armémuseet och nu alltså historiska, men mycket finns kvar att utforska.


Fascinerande med madonnaskulpturer i olika skepnader. Utställningen "Maria - drömmen om kvinnan" pågår till 29 november.

Kommentarer
Postat av: delinda

den måste spanas in =) Jag kan tipsa om Mago-utställningen på Judiska Museet, den svenska scenens elegant. Fantastiska skisser, scenkläder men också en dramatisk historia

2009-11-07 @ 14:00:47
URL: http://www.delinda.se
Postat av: PA-Kickan

Det låter spännande, kanske blir Judiska museet nästa gång :)

2009-11-07 @ 23:40:48
URL: http://pakickan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0