Lönedilemmat
Jag var på lönekonferens i förrgår. Som inledning blev Anna Carrfors Bråkenhielm från Passion for Business/ Silverback och Robert Kusén från Scania intervjuade. Sen följde tre dilemman med paneldebatt där åhörarna fick uttrycka sina åsikter och känslor kring lön.
Markus Kusén och Anna Carrfors Bråkenhielm Bild: lonedilemmat.se
Anna Carrfors Bråkenhielm berättar om hur hennes karriär på produktionsbolaget Strix Television började med att hon vid 23-års ålder gick upp på Robert Aschbergs kontor och visade upp en reasearch som hon gjort på hans person. Eftersom det var en imponerande och omfattande research togs hon in. Sedermera blev hon vd för bolaget. Idag är hon vd för Silverback samt ägare, grundare och ansvarig utgivare för affärsmagasinet för kvinnor: Passion for Business.
Robert Kusén blev nästan utslängd från Scania i början av sin karriär eftersom han bröt mot mönstren. I dag är han en framgångsrik chef för flera hundra anställda på motormonteringen. Han menar att kundens, individens och företagets väl skall vara samma sak. Det har varit en resa där människosynen har förändrats. - Vi har skapat en verkstad med värme och produktion.
Många intressanta frågor togs upp under debatten. En fråga rörde vilka faktorer som påverkar lön. Alla chefer måste kunna avgöra hur bra de anställda är på sina jobb. Siffror ger mätbara resultat men visar sällan hela bilden. Kreativitet, ansvarstagande och ledaregenskaper kan vara svåra att värdera. Vad ska lönen baseras på? Ska man belöna försäljningsresultat högre än serviceförmåga? Måste man vara kompis med sin chef för att få en bra lön?
Vårt diskussionsbord vid lönekonferensen anordnad av Ledarna och Almega.
Bild: lonedilemmat.se
Någon i panelen nämnde det kloka tillvägagångssättet att chefen vid lönesamtalet går igenom ett antal kriterier med den anställde, som båda på varsitt håll har fått värdera utifrån hur väl den anställde lyckats uppnå det uppställda målet. Dessa kriterier rör både prestation samt personliga egenskaper. Hur stor del av arbetstiden som kan faktureras ut mot kund är en ekonomisk prestation som är lätt att mäta. Ansvar, lojalitet, arbete för andra, att få teamet att fungera och så vidare är mera svårbedömt. Dessa personliga egenskaper ska exempelvis utvecklas på ett visst önskat sätt. Slutligen sätts lönen efter samtal chefen och medarbetaren emellan. Båda parter ska få ut något av lönesamtalet och det är viktigt att båda känner sig nöjda med det man kommit överens om.
Anna Carrfors Bråkenhielm och Markus Kusén var eniga om vad som är de viktigaste faktorerna för hur man får den löneförhöjning man önskar. Det allra viktigaste är att ha en chef som backar upp en, som stöttar och vill ens bästa. Den med mycket inflytande över ens situation bör man gilla. Sedan är det också viktigt att göra det man brinner för. Gör man det kommer lönen inte spela någon roll. Det är också när man gör det man verkligen tycker är kul som lönen kommer.
Panelen och åhörarna enades under dagen om hur viktigt det är att få ner lönebildningen på lokal nivå. Om lönesättningen här är rättvis och transparent kommer lönerna att spegla prestation och den anställde kan på så sätt påverka sin egen ersättningsnivå.
Vad betyder lön för dig? Lön för mig är ett av flera bevis på uppskattning att man gjort ett bra jobb.