Viljans makt


Gunde Svan höll ett inspirerande föredrag om målsättningar. Mål skall enligt Gunde vara tydliga, djärva, egna och mätbara. Bild: egen.

I veckan (27 april) var jag på en inspirationsföreläsning på Oscarsteatern anordnad av InsightLab - föredragshållare var Gunde Svan och temat Viljans makt. För att nå sina mål bör man ställa följande frågor:

1. Vilja: Hur mycket engagemang och motivation krävs det?
2. Planering: Hur många planer måste jag ha?
3. Enkelhet: Hur kan jag göra det så enkelt som möjligt, hur kan jag spara tid och pengar?
4. Tänka nytt: Hur kan jag komma med nyheterna, hänga med i utvecklingen? Bryta mönster? Gunde tog här exemplet med sin över två meter långa stav, som medförde omedelbar regeländring - man var tvungen att ha en stav i vardera hand och ingen stav fick vara längre än en kroppslängd. Snacka om att komma med något nytt och vara först! Slutligen var sista punkten
5 Detaljer: Hur ser jag till att satsa på detaljerna?

Gunde har själv, under sin skidkarriär, förstått värdet av medarbetarna så hans råd lyder också: se till att få med medarbetare runtomkring som är en fena på det man är mindre bra på för att få en bra helhet.

Om man upplever att resultaten låter vänta på sig har man två val, antingen

- Justera målsättningen eller
- Öka motivationen!

Fotnot. Jag saknade "Skynda, skynda" men fick istället flera gånger höra Gundes härliga version av överhuvudtaget - "I huvve tage".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0