Lanvin + H&M teaser 2



En andra bild från samarbetet mellan Lanvin och H&M. Det ska bli såå spännande att se kollektionen. Smart strategi att ge oss några smakbitar i taget och samtidigt hålla oss på halster...

Nu är det fredag, tjohooo!
TREVLIG HELG, alla ni därute



Lanvin for H&M - lyxigt mode till bra pris

HR ligger mig varmt om hjärtat. Så gör även mode och att döma av mina tidigare inlägg är inte det någon hemlighet. Det här inlägget tilläggnas ett internationellt modeföretag i snabb tillväxt grundat i Sverige. Jag tänker förstås på H&M. Trendigt och prisvärt mode med god kvalitet. Alla H&M:s designers och inköpare sitter på huvudkontoret i Stockholm. Ibland tar de hjälp av gästdesigners och den här gången är det dags för det franska lyxmärket Lanvin att samarbeta med Sveriges stolthet inom modebranschen. Det är snart bara en månad tills kollektionen landar i butik och online den 23 november. Och att döma av bilden nedan så ser det v ä l d i g t lovande ut inför decembers alla fester!

Läs mer om kollektionen här.


Första bilden från designsamarbetet mellan H&M och Lanvin. Här ses dragen från lyxmärket: feminina siluetter med volanger och assymetriska skärningar. Kollektionen ser ut att inkludera smycken.

Kollektionen kommer att premiärvisas på hm.com den 2 november klockan 8.00.

Måndag morgon


Bild tagen från vardagsrumsfönstret.

Morgonstund har guld i mund. Ny vecka, nya möjligheter.

Tusen år av svensk historia

Häromdagen fick jag och kompis Y en guidad visning på en halvtimme genom utställningen "Sveriges Historia" på historiska muséet. Det blev några snabba djupdyk i vår historia från medeltid till idag. Det blev möten med kända och okända människor, berättelser, föremål och miljöer. Det är en utställning full av upplevelser! Ett måste-besök för alla som gillar historia. På torsdagar är det fri entré på muséet mellan kl 16 - 20. Jag besökte historiska för nästan ett år sen, då var det en tillfällig utställning om Maria som lockade. Se mer här och här.

Kampanj vid telefonkiosk

Levi's senaste kampanj "Curve ID" handlar om jeans för kvinnor som ska passa alla kroppar - eller kurvor. De tre grundmodellerna, slight curve, demi curve och bold curve, blir utgångs­modeller för 99 olika jeansmodeller i olika tvättar, färger och tyger och blir basen för Levi’s kvinnosortiment framöver. De nya jeansen har börjat lanseras i en stor global kampanj i september. Kampanjen har bestått av event och provhytter på olika håll i Stockholm, bland annat i butiker, på centralstationen i Stockholm och i telefonkiosker (!) vid Norrmalmstorg och Hamngatan 8. Läs mer om kampanjen här.


Telefonkiosk med kampanjen - dagtid


Samma telefonkiosk med mig - nattetid

Besök på Kungl Myntkabinettet



Ok, det låter mossigare än vad det är. Men man ska inte låta sig avskräckas av namnet, Kungliga myntkabinettet är nämligen Sveriges ekonomiska museum och presenterar den ekonomiska utvecklingen från 1600-talet fram tills idag - eller åtminstone nån gång tidigt 00-tal. Man får plocka russinen ur kakan och för egen del var det andra våningen som var lite av en favorit, eller plan 1 som skyltarna sa. Plan 0 är första våningen, där visas mynt. Då menar jag verkligen bara mynt. Jag stegade snabbt vidare till plan 1 som som sagt var bättre. Där visas den finansiella utvecklingen utifrån staten, banken, börsen, näringar och hushållet. Plan 2 visar bland annat vilka valutor som används i olika världsdelar.




Börsen i Tokyo och börsen i New York

Tipset är att gå dit på måndagar då det är fritt inträde. Be om audioguide i hörlurar också, det såg jag först på andra våningen att det fanns. Men då orkade jag inte gå ner till entréplan och hämta.

Söndag 10 10 10



I dag var en sådan dag att ta igen sig. Det blev bio, en feelgoodfilm med Julia Roberts och svenska Tuva Novotny, Lyckan, kärleken och meningen med livet. Idag har det varit 10-10-10 men bilderna är från förra söndagen, då det blev en prommis förbi mitt favoritstråk vid Edsviken.


Finansmäss- och modemingel



Möten, mässor och mingel sammanfattar torsdagen, en minst sagt hektisk dag. Förutom egna möten slogs portarna den 7 oktober upp till mässan Spara & Placera som pågår till och med i morgon söndag. Här kan man mingla och prata enskilt med fondbolag, pensionsförvaltare, nätmäklare, banker och kapitalförvaltare. Förutom att prata privatekonomi kan man också lyssna till intressanta seminarier med kända profiler som Charlie Söderberg (känd från TV3:s Lyxfällan). Parallellt arrangeras mässorna Hem & Villa och Hem2010. Biljetten inkluderar entré på alla mässorna. Platsen är Stockholmsmässan i Älvsjö. Gå in och läs mer här.


Riksgälden talade om premieobligationer och Riksgäldsspar och gav ut ett eget Yatzy och från Nordnet fick jag, förutom starten till ett pensionssparande, ett magasin om konsten att lyckas med aktier och fonder.

Jag lyssnade bland annat till ett oväntat intressant seminarium med Monica Petersson om hur man läser det orange kuvertet. Monica arbetar på Pensionsmyndigheten och rekommenderade starkt att gå in och läsa mer på deras hemsida, här. Man kan också gå in på Min pension och få en prognos över sin framtida pension. Det enda som behövs är en e-legitimation. Utöver detta fick jag ett bra boktips för alla rookies, Spara mindre - få ut mer av Claes Hemberg.


Modekväll med Topshop och Elle i Gallerian

Efteråt på kvällen var det VIP-kväll hos Topshop anordnad tillsammans med modetidningen Elle. Det bjöds på dryck, snacks och varsin goodiebag. Musik spelades av DJ Baby J.


Mina nyinköpta gosiga Enya, dvd med The Holiday och blommig, söt korthållare från goodiebagen.


Medieträning och förbättrad kommunikation

I går var jag på ett förmiddagsseminarium med fokus på kommunikation och media.

Först ut var Margaretha Simm, journalist som jobbat länge som chef för journalister och som idag är ledarskapskonsult på Intense Ledarskap. Hon tog upp frågor som: Hur ärlig ska jag vara när journalisten ringer? Resonemanget kring detta gick ut på att man behöver inte berätta allt men man ska aldrig ljuga. Man ska vara beredd på att ställa upp med kort varsel och se till att alltid vara tillgänglig. Man ska betrakta alla kontakter som att mikrofonen är på. Om man är osäker på vad man ska säga, be att få ringa upp och gör det också. Fundera kring vad ditt budskap är, återknyt till företagets värdeord och bygg på den egna personligheten - man ska vara neutral men som man är (det gör man bäst). Ljug aldrig! Ta gärna initiativet och förekom hellre journalisten med saker man gjort för att ta udden av vad journalisten kommer ta upp.

Andra föredragshållaren var Susanne Bryhn, beteendevetare som har jobbat länge med ledarskapsutveckling med fokus på kommunikation och motivation. Hon talade om kommunikations- och beteendestilar mer generellt. Alla beter sig olika beroende på bakgrund och vilka behov man har. Enligt modellen DISK finns fyra beteendestilar som alla människor har i olika hög grad. Det ligger ingen värdering i om man har mer eller mindre av en stil, det finns inget rätt eller fel men beteendestilarna får olika effekt beroende på vem vi möter.

D är den drivande, verkställaren. I är den influerande, inspirerande. S är den stabile och hjälpsamme. K är den konservative och analytiska. Var och en av beteendestilarna har styrkor och svagheter och poängen är att när man vill förbättra kommunikationen så kan man vara lite smart! Vad behöver D? Jo, om man håller lite tempo och pratar om effekter och resultat och inte grottar ner sig i detaljer så trivs denna beteendetyp. I vill bli bekräftad och få stimuli så här kan man hålla tempo, ge bekräftelse och framhålla det positiva. S månar om relationer, tenderar att sätta andra i första rummet och behöver tid att smälta förändringar, så fokusera på det som inte ska förändras! Ställ mer frågor, var tydlig och se till att ha en trivsam miljö. K slutligen, bör ges tid eftersom denna vill kontrollera detaljer. Denna person, likt D, ser till uppgiften och resultatet så se till att peka också på deadlines och slutmål.

Ifall du har undrat varför alla inte är som dig, eller varför inte han eller hon förstår dig.. så är förklaringen att vi har alla olika behov och triggas av olika bemötanden. Alla är olika - och det är väl tur det!

 


Mode, MTV och Sofi - en helkväll att minnas


Jag och Sofi Fahrman

Jag kommer ihåg tjejkvällen den 18 augusti på Strandbryggan med Sofis Mode och MTV. Vi deltog i tävlingar, minglade, sippade vin, mumsade på snittar, jordgubbar och tryffelchoklad. Det var modevisning, styling och en och annan lycklig vinnare fick presentkort på Topshop och åka vattenskoter. Dessutom fick alla en läcker goodiebag som innehöll bland annat första säsongen av The City på dvd. Här är ytterligare en bildspecial.

Tack, MTV och Sofis Mode-gänget!


Googiebag som minne från en härlig kväll. Bilderna nedan är från Sofis Mode-sajten på Aftonbladet.se.





RSS 2.0