Coaching hjälper att hitta rätt mot målet!

I KY-utbildningen som jag läser kommer det ingå tretton veckors praktik. Tanken med praktiken är att ge oss en möjlighet att tillämpa det vi lär oss i övriga kurser samt att följa det dagliga HR-arbetet i en organisation. Detta för att få verktyg med oss, operativt och strategiskt, inför steget ut i arbetslivet. Innan praktiken har vi några lektionspass som ägnas åt förberedelser; vi får fundera över våra egna jobbmål (Var vill jag börja jobba sen?), kartlägga våra kontaktnät och uppdatera våra cv:n. I processen att hitta en praktikplats kommer vi att ringa och maila och så småningom göra personliga besök hos de som fångat vårt intresse. Skolan samordnar och stöttar i processen genom olika verktyg (samtalsmallar, cv-mallar och så vidare) - samt genom coaching i mindre grupper.

Det sistnämnda betyder att vi helt enkelt får testa att vara coacher och bli coachade av varandra. Coaching innebär att ge människor stöd och riktning att nå nåt konkret kopplat till en jobbsituation. Att vi får testa coaching har två syften. Dels att var och en får stöd i processen att hitta en bra praktikplats, dels att alla får möjlighet att träna sig i rollen som coach. Då jag anser att ett konsultativt förhållningssätt är avgörande i en framtida HR-roll är detta bra träning! I kursplanen står också följande: "Utbildningen syftar till att främja ett konsultativt förhållningssätt genom fokus på kunskaper om service och kundnytta, coaching och samtalsteknik (...)".


Coach är det engelska ordet för galavagn eller turistbuss. En metafor för någon eller något som fraktar människor till en önskad plats. Bilden är från Teneriffasemestern 2006, på en utflykt till kanarieön La Gomera.

Coaching handlar om att ställa frågor - därför att den som blir coachad ska själv komma fram till hur denne ska nå målet, se vägar förbi hinder. Exempel på frågor att ställa är

- Vad vill du prata om idag? (viktigt med fokus i inledningen för att få en struktur på samtalet)
eller Vad ska vi fokusera på under dessa första 10 minuter? (bryt ner till mindre steg)
- Vad är ditt mål? (Om man föreställer sig det man vill ha, så syns det tydligare - man "hittar" det lättare)
- Ser du hinder på vägen?
- Vad är nästa steg?
- När blir nästa steg?
- Vad behöver du för att lyckas med det?
- När skall du göra det?

Vid ett uppföljande coachmöte

- Vad har gjorts sen sist?
- Vad utifrån det här skulle kunna vara en lämplig fortsättning?

Genom dessa öppna frågor hjälper coachen personen att se möjligheter och undanröja hinder. Man vill hjälpa personen att se nya saker. Var återhållsam med egna synpunkter om inte den coachade uttryckligen säger "Jag vill verkligen veta vad du tycker". Till exempel om personen frågar "Ska jag ha en bild med i cv:t?", kan man svara "Vad finns det för fördelar (resp nackdelar) med att ha en bild?". Annars, fråga om han/hon vill ha feedback. Coachen får egentligen inte ge råd, därför bör man be om tillåtelse. "Vill du höra mina tankar?", "Vill du höra mina idéer hur du kan göra?". Var sedan lite ödmjuk, "Jag har en kompis som gör så här, det kanske skulle funka för dig också" eller "Jag brukar göra så här, det funkar för mig...". Ett vanligt tankefel: man vill gärna dela med sig av egna erfarenheter, men man tror att ens egna erfarenheter är någon allmängiltig sanning.

Anger personen ett hinder är det viktigt att ta upp och gräva i det. "Hur tänker du nu?", "Vilka är alla?", "Vilka jobb sökte du?" och så vidare. Ta upp inre censorn (röst i ens inre som tvivlar på den egna förmågan i en viss situation) eller om det finns bevis, ta upp hur personen kan fokusera om och tänka nytt. Coaching syftar till att få människor att utvecklas och ett tips som coach är att tänka kund: den som coachas bör få ut bästa möjliga av detta.






Turistbussen tog oss till en underbar plats - den tropiska regnskogen på La Gomera. Finns det lika paradisiska praktikplatser?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0