Jag gillar Spotify



Jag vill slå ett slag för Spotify. Det är i mitt tycke en riktig guldgruva, hur bra som heeelst. Först ska jag förklara vad det är, sedan redogöra för dess för- och nackdelar och slutligen berätta varför tjänsten passar mig så bra.

Spotify är en musiktjänst där man kan leta låtar och spela upp på direkten utan att det kostar nåt, i alla fall i gratisversionen. (Premiumversionen utan reklam kostar 99 kr/månaden.) Man kan göra spellistor och lyssna när man vill. Det enda som krävs är internetuppkoppling. Kort sagt, ett gratisalternativ för att lyssna på musik över internet.

Fördelen med Spotify är att det är lagligt (!) och att det går fort, du behöver bara söka efter låten och så spelas den upp direkt när du klickar på den. Det är en fråga om hur snabb man är på att skriva, tjänsten hittar låten på nolltid. Inga laddningstider alls. Du kan skapa dina egna låtlistor som du även kan dela med dina kompisar, samt spara favoritcd:n så du inte behöver söka den på nytt. Dessutom kan du se vilka som är de fem populäraste (mest sökta) låtarna från en artist eller grupp.

Nackdelen är att musiken finns i själva programmet så det går inte att lyssna i mp3, mobilen eller iPod. Sedan finns inte alla existerande låtar tillgängliga i tjänsten. Du behöver vara uppkopplad på nätet när du ska lyssna. Och för att sätta igång behövs en inbjudan.

För min del passar Spotify så bra för jag slipper krångla med program som ska göra det möjligt att ladda ner musik, jag är ju verkligen ingen stjärna gällande datorer. När jag har laddat ner musik har jag lånat någon annans dator och som den musikälskare jag är har det sugit fett! Lyssna på Youtube har inte heller känts hundra, att behöva springa och spela upp igen när låten är slut har bara tagit tid och energi från annat. Spotify är perfekt till fester och när man har gäster hemma - och såklart till vardags också.

Jag skrev att inte alla låtar finns att få tag i, men det har bara varit i något enstaka fall som jag sökt på en låt som inte kunde hittas. En del använder tjänsten som ett komplement till sina musikbibliotek i hårddisken. Gratisversionen räcker för mig eftersom jag inte störs av reklamen (typ några sekunder en gång i timmen). Spotify går snabbt att installera - hela installationen och konfigurationen (val av användarnamn, lösenord osv) var enkel, rättfram och snabb. Min första tanke när jag såg gränsnittet var "vad snyggt och stilrent! Jag kommer gilla det". Det intrycket håller i sig.

Fixa en Spotify-invite och du är good to go!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0