- Jag tände på bocken

Tänkte att när julbocken hade stått orörd i två år, det var dags att göra nåt åt saken...

Skämt åsido, det var inte värre än att det kom fram en aftonbladetreporter när jag stod och fotade bocken dan efter den hade brunnit. Som jag nämnt tidigare hamnade jag i Aftonbladet efter detta. Det lustiga var att kompisar på helt skilda platser såg mig i tidningen. En på flyget till London, en när han satt på Åreskutan. En tredje i Thailand (!) på en restaurang med svensktidningar. Personer som jag inte haft kontakt med på år och dar hörde också av sig... Man kan ju tänka sig att det lönar sig att annonsera i kvällspressen under mellandagarna.



Åren 2006 och 2007 brann inte Gävlebocken, detta tack vare att den hade impregnerats med flamskyddsmedel. Bockkommitén gick i år (läs: 2008) ut med att de inte hade råd att impregnera den. Gävleborna anade en konspiration att man genom denna information uppmanade till att tända på. Försvaret löd att så givetvis inte var fallet, de måste gå ut med informationen helt enkelt för att det annars skulle vara väldigt dålig reklam för brandsskyddsfirman i händelse av att bocken brinner. Nu brann bocken i alla fall, och frågar du mig tycker jag att det var bra. Visst är bocken fin och något man gärna ser när man kommer hem - den fick stå över jul vilket var kul - men ärligt talat: vem bryr sig om bocken när den inte brinner? Hur många utanför Gävles, och för att inte tala om Sveriges, gränser hörde talas om bocken när den inte brann... Nu däremot blev det en världsnyhet. Tror inte heller att gävleborna ses som några huliganer generellt sett för det.


Ur Aftonbladet söndag 28 december 2008

Reportern skriver i slutet av artikeln att traditionen med bockbränning startade redan 1966. Då greps bockbrännaren och dömdes till fängelse. Idag ser Gävleborna inte lika allvarligt på brottet, fortsätter han.
"- Nej, man är nog lite kluven. Det ger ju stor reklam för stan när den brinner, säger [PA-Kickan], 28.
Om det inte blir någon mer bock då?
- Det skulle vara förskräckligt, säger hon."

Men vem tänder inte på bocken...


Kommentarer
Postat av: Katarina

Vad är det för Bock du "tänt" på då? ;)



Jag tycker bocken ska få stå kvar hela vintern. Kostar Kommunen så mycket pengar att bygga den som dom kan lägga på annat istället. (Jag bor ju i Gävle haha) Publicitet har den ju fått genom åren och Bocken är ju inte direkt någon nyhet längre. Tror att det är vi Gävlebor som reagerar mest på om den står eller faller. =)



Kramen!

2009-02-12 @ 08:23:45
URL: http://styrman.blogg.se/
Postat av: Jonte

Kanske skulle vara något för varje stad att anamma?



I Umeå kan vi tända på en björk, i Stockholm en tunnelbanevagn och i Uppsala kan man bränna ner mmmm, domkyrkan kanske men det är nog så knepigt att bygga upp den varje år. Förstår inte riktigt varför man ska bränna ner saker men då skulle jag nog inte heller bli en speciellt duktig pyroman heller.



En tidnings-kändis i ens bekantskapskrets, inte illa, nu måste jag ringa mamma.

2009-02-13 @ 16:11:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0