HR-rollen

HR-rollen har diskuterats ett par gånger sedan utbildningsstarten. Det är en intressant fråga och nedan sammanfattar jag de olika aspekter på denna roll som har tagits upp. Jag vill först tydliggöra begreppet HR. HR är en förkortning av human resources som i Sverige blivit en alltmer etablerad benämning på personal. Personalavdelning blir HR-avdelning, personalfrågor blir HR-frågor och så vidare.

HR-avdelningens funktion i en organisation är att utforma och driva processer inom HR, det vill säga processer för rekrytering, kompetensutveckling, arbetsrättsliga frågor, hälsofrämjande arbete, omorganisationer och avveckling.

Eftersom HR är en stödorganisation åt affärsverksamheten, är ett konsultativt förhållningssätt avgörande. HR ska stötta cheferna och fungera som konsulter åt organisationen. - Vad kan göras för att underhålla verksamheten? Strategin bör vara; hur lyckas bli bättre, hur behålla personal, hur göra sig av med personal på ett schyst sätt och så vidare. Lite tillspetsat kan en HR-person kallas för en "strategisk affärspartner".

HR-rollen innebär att hantera strategiska personalfrågor och bidra med affärsmässig expertkunskap kring personalfrågor. Eftersom personalarbete består av mycket information är en viktig del i HR-rollen att förse cheferna med verktyg och att tydliggöra processerna (genom smarta IT-lösningar till exempel) - poängen är att minska ner på administrationen. Linjechefen har fortfarande personalansvaret, dvs chefen är alltid ansvarig för medarbetarna!

HR-strategin ska utgå från affärsplanen; HR skall kunna mäta motivation, engagemang och resultat samt synliggöra ekonomiska nyckeltal gällande personal. Det senare var jag inne på i föregående inlägg. Det handlar om att leverera underlag i form av nyckeltal som mäter HR. Kostnader och intäkter i utförda HR-aktiviteter; visa hur HR bidrar till de affärsmässiga målen. I praktiken genom att exempelvis utveckla medarbetarundersökningar så att de direkt kopplar till företagets affärsmässiga mål. Detta för att kunna påverka ledningen i personalfrågor. - Management älskar siffror!

Kort sagt går HR-rollen ut på att vara arbetsgivarens representant. För att lyckas i rollen ska du coacha cheferna och ha koll på affärsplanen. Alla delar i HR-arbetet är viktigt, rekrytering, kompetensutveckling och så vidare. Men om du också systematiskt länkar ihop hela HR-processen med organisationens strategi, då blir det riktigt lönsamt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0