Inte försent att hitta sommarjobb

Jag gick in på min Internetbank ikväll, och döm om min förvåning när jag hittar en rätt bra artikel om sommarjobbssökande! Artikeln vänder sig till ungdomar och är skriven av privatekonomen Ingela Gabrielsson, den publicerades den 5 maj i år på Nordeas Internetbank Privat. Oklart om jag har någon läsare i 13-18 årsåldern, men jag började själv sommarjobba i den åldern och tycker att artikeln innehåller värdefulla tips för varje kid att känna till. Se artikeln nedan, minus tipsen om budget och starta bankkonto som också (av naturliga skäl) fanns med.

"Det kan tyckas lite sent nu, men det kan fortfarande finnas goda chanser att hitta ett sommarjobb. På en del håll har kommunen bestämt sig för att skjuta till extra pengar för att ge ungdomarna jobb i sommar.


Att hitta sommarjobbet

Kolla med din kommun vilka planer man har för ungdomar och vad det finns för möjligheter. Men inga jobb kommer trillande av sig själva. Fråga i din närmaste omgivning efter tips, det är alltid lättare om man kan gå via kontakter. Sök upp den arbetsplats där du vill jobba. Förebered dig genom att skriva en kort presentation av dig själv som du kan lämna och där ditt telefonnummer står. Även om det inte skulle bli något jobb nu så har du lämnat ett avtryck som kan ge jobb längre fram. Var också beredd att prova på olika sorters jobb.


Håll koll på reglerna!

Är du mellan 13 och 15 år får du arbeta om du har dina föräldrars tillstånd. Mellan 16 och 18 år har du i stort sett samma villkor som en vuxen. När du fyllt 18 är du myndig och då finns det inga speciella regler längre.


Oseriösa arbetsgivare

Du ska alltid få klara besked om arbetsuppgifter, arbetstider och lön. Be alltid din arbetsgivare om ett anställningsbevis! Arbetsgivaren är skyldig att skriva ett sådant och där ska det stå bland annat vilken lön du har och vilka dina arbetstider är. Är arbetsgivaren otydlig och om du känner dig osäker på vad som gäller - se dig om efter ett annat jobb. Det är inte meningen att du ska bli utnyttjad.


När blir det skatt?

I år kan du tjäna upp till 18.200 kronor utan att behöva betala någon skatt. All information om vad som gäller och hur du ska göra finns på www.skatteverket.se/ung."


Reklamutdelare var mitt allra första jobb. Svensk Direktreklam min första arbetsgivare. Jag var tretton år och det var mitt extraknäck i tio månader.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0