När jobb fås genom kontakter

Många får jobb genom kontakter, faktiskt så många som 3 av 4 visar en undersökning som SCB har gjort. I de flesta fallen har den arbetssökande själv kontaktat arbetsgivaren, näst vanligast är att arbetsgivaren kontaktat den arbetssökande. Det tredje vanligaste scenariot är att jobbet har förmedlats via anhöriga, vänner eller bekanta - det är alltså inte alls lika vanligt att få jobb genom annonser på internet, i tidningar eller hos Arbetsförmedlingen.

Det är statistiskt säkerställda siffror som undersökningen baseras på och finns alltså ingen anledning till tvivel. Det här är heller inget konstigt när man har varit i arbetslivet ett tag och sett hur det kan gå till. Allt sker inte "by the book". Det är positivt när människor får jobb men i inlägget fokuserar jag på vilka andra konsekvenser detta kan få och HR:s roll i det hela. Det följande handlar inte om när människor headhuntas eller rekommenderas därför att de faktiskt visat sig ha den rätta kompetensen* - då ser jag inga problem med kontaktnätet som väg till en ny anställning. Här handlar det istället om när ett jobb förmedlas inte baserat på meriter, utan från hur bra personen fungerar i det sociala umgänget på fritiden.

Fördelarna utifrån arbetsgivarens perspektiv är att processen går fortare och man tycker sig ha känt personen på pulsen redan, antingen för att man är kompis eller släkt, eller genom en redan anställd. För den arbetssökande blir vägen till jobb oftast mindre snårig och det kan gå fort. Nackdelarna då? Jo, det kan bli kostsamt i längden när man inser att personen inte var rätt för tjänsten. Båda parter riskerar att förlora på detta, arbetsgivaren tid och pengar - den anställde tid och självförtroende.

Jag skulle säga att det rätta är att använda sig av kompetensbaserad rekryteringsmetodik när man rekryterar, där man följer en process och genom en ordentlig behovsanalys ser vad man behöver och utformar kravprofil och bedömer ansökningar utifrån denna. Det är HR:s uppgift att stå upp för och argumentera för denna linje. Sedan finns det oftast andra intressenter med som har åsikter men utgångspunkten är alltid densamma, HR:s roll är att rekommendera en genomarbetad process för detta viktiga som en rekrytering går ut på. HR-rollen innebär att stötta arbetsgivaren men på samma gång blir det att ge individen en god chans att komma till sin rätt - på rätt plats, vid rätt tid.

* Mjuka värden som vilken roll man tar i en arbetsgrupp, hur man hanterar stress och vilken företagskultur man föredrar anser jag kan räknas in i kompetens, för dessa faktorer är minst lika viktiga som den rätta sakkunskapen för att passa för en specifik jobbroll.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0