10 tips för att undvika utbrändhet och ohälsa
När arbetstempot är högt och du har många deadlines så är det extra viktigt att stanna upp och reflektera kring din situation och hur du ska hantera pressen. Följande tio tips gavs ut av Insight Lab i ett nyhetsbrev sommaren 2007 och handlar om hur man undviker utbrändhet och annan ohälsa.
1. Glöm föreställningen om att lugna personer inte kan nå bra resultat
En anledning till att många av oss är så stressade, oroliga och konkurrenspräglade är att vi tror att vi annars inte kommer att nå våra mål. Sanningen är att det är precis tvärtom. Oroliga och frenetiska tankemönster tar mycket av vår energi, kreativitet och motivation som annars kunde ha lagts på produktiva aktiviteter.
2. Lova mindre
Ju mer du lovar andra, desto större press sätter du på dig själv. Risken ökar också att du inte lyckas motsvara de förväntningar du skapar hos mottagaren, oavsett om det rör sig om kollegor, kunder, vänner eller din familj. Ge istället dig själv mer utrymme genom att lova mindre. Genom att lova mindre kommer du oftare att överträffa andras förväntningar.
3. Undvik ”additionsstressen”
Via medier och reklam i alla upptänkliga sammanhang översköljs vi av bilden av hur det perfekta livet ska vara, men det enda som vi får ut av det är mindervärdeskomplex. Utgå i stället ifrån dig själv och dina egna förutsättningar, prioriteringar och mål. Försök att inte få dåligt samvete för att dina grannar eller arbetskamrater verkar hinna mycket mer än vad du gör. I de flesta fall känner de precis lika mycket av additionsstressen som du och sneglar på dig och tänker: ”Gud, vad mycket de hann göra under helgen. Vi som knappt hann diska, än mindre åka på den där utflykten.”
4. Se över dina prioriteringar varje vecka
De flesta människor trivs bäst med sitt arbete när de har städat upp bland, uppfyllt, klargjort och omförhandlat alla sina löften till sig själva och andra. Gör detta en gång i veckan istället för en gång om året.
5. Avsluta så mycket som möjligt direkt
Fatta beslut direkt om de dokument, offerter, och förslag som kommer i din väg. Tacka ja, säg nej eller släng. Denna ansats kommer att resultera i ett rent skrivbord och att du slipper grubbla över en massa småbeslut som ännu inte har fattats. Du kan vara betydligt mer radikal i vad du gör dig av med än vad du tror.
6. Var realist
Få saker är mer stressfyllda än att ta på sig för mycket och sedan inte kunna fullfölja. Var realistisk i din bedömning av hur mycket tid du har till förfogande och lär känna din kapacitet. Gör dina val utan skuldkänslor och inse att du inte kommer att kunna hinna med alla måsten i jobbet, familjen, fritiden och den egna tiden. Stressforskaren Tomas Danielsson uppmanar oss att vara realister. Om dottern gifter sig kanske den där utbyggnaden av sommarstugan får vänta.
7. Avsätt tid för rekreation, reflektion och planering
De flesta personer som är harmoniska i vardagen låter inte slumpen bestämma utan de tar kontroll över vardagen genom kontinuerlig planering. Stephen Covey pratar om att fokusera på det som är viktigt men inte bråttom och inte bara sådant som är viktigt och bråttom. Många har märkt att det bästa sättet är att ha en fast tid varje vecka som enbart ägnas åt planering och reflektion.
8. Samtala med andra
Det ger väldigt mycket och uppskattas säkerligen också om du orkar och vågar prata med andra om problemen med att få hela tillvaron att gå ihop. När du inser att du faktiskt inte är ensam om att brottas med problemen brukar de många gånger inte kännas lika oöverstigliga längre. Du får ett nytt och annorlunda perspektiv på tillvaron, vilket också kan ge dig fräscha och inspirerande infallsvinklar som kan hjälpa dig vidare i vardagen.
9 Hitta ditt sätt att koppla av
Försök att koppla av så ofta du har möjlighet. Det är din rättighet som människa. Vad som är avkoppling är individuellt. Många tycker att promenader i naturen är avkopplande, medan andra föredrar att gå på bio eller på teater. Vad du än gör är det viktigt att du gör det utan dåligt samvete, annars är det ingen riktig avkoppling.
10 Sätt en gräns mellan jobbet och ditt privatliv
De flesta yrken i dag baseras på tankeverksamhet, vilket medför att det kan vara problematiskt att släppa jobbet också i tanken när du går från arbetsplatsen. Du fortsätter att fundera på dina arbetsuppgifter när du sitter i bilen, på tunnelbanan eller bussen på väg hem. Även när du senare lagar mat eller pratar med dina barn eller din partner befinner sig tankarna fortfarande på jobbet. Skapa därför en ritual för att lämna jobbet bakom dig och som utgör en gräns mellan arbete och privatliv. En sådan ritual kan vara att stänga av din mobiltelefon och på det sättet markera att nu är arbetsdagen slut. En annan ritual kan vara att ringa hem för att bara ”kolla läget” innan du lämnar arbetet. Det gör att du redan tankemässigt är på väg hem.
En tidigare tipslista handlade om hur man kan utveckla medarbetares kompetens.
jobb framtid bloggar mode trender personligt
1. Glöm föreställningen om att lugna personer inte kan nå bra resultat
En anledning till att många av oss är så stressade, oroliga och konkurrenspräglade är att vi tror att vi annars inte kommer att nå våra mål. Sanningen är att det är precis tvärtom. Oroliga och frenetiska tankemönster tar mycket av vår energi, kreativitet och motivation som annars kunde ha lagts på produktiva aktiviteter.
2. Lova mindre
Ju mer du lovar andra, desto större press sätter du på dig själv. Risken ökar också att du inte lyckas motsvara de förväntningar du skapar hos mottagaren, oavsett om det rör sig om kollegor, kunder, vänner eller din familj. Ge istället dig själv mer utrymme genom att lova mindre. Genom att lova mindre kommer du oftare att överträffa andras förväntningar.
3. Undvik ”additionsstressen”
Via medier och reklam i alla upptänkliga sammanhang översköljs vi av bilden av hur det perfekta livet ska vara, men det enda som vi får ut av det är mindervärdeskomplex. Utgå i stället ifrån dig själv och dina egna förutsättningar, prioriteringar och mål. Försök att inte få dåligt samvete för att dina grannar eller arbetskamrater verkar hinna mycket mer än vad du gör. I de flesta fall känner de precis lika mycket av additionsstressen som du och sneglar på dig och tänker: ”Gud, vad mycket de hann göra under helgen. Vi som knappt hann diska, än mindre åka på den där utflykten.”
4. Se över dina prioriteringar varje vecka
De flesta människor trivs bäst med sitt arbete när de har städat upp bland, uppfyllt, klargjort och omförhandlat alla sina löften till sig själva och andra. Gör detta en gång i veckan istället för en gång om året.
5. Avsluta så mycket som möjligt direkt
Fatta beslut direkt om de dokument, offerter, och förslag som kommer i din väg. Tacka ja, säg nej eller släng. Denna ansats kommer att resultera i ett rent skrivbord och att du slipper grubbla över en massa småbeslut som ännu inte har fattats. Du kan vara betydligt mer radikal i vad du gör dig av med än vad du tror.
6. Var realist
Få saker är mer stressfyllda än att ta på sig för mycket och sedan inte kunna fullfölja. Var realistisk i din bedömning av hur mycket tid du har till förfogande och lär känna din kapacitet. Gör dina val utan skuldkänslor och inse att du inte kommer att kunna hinna med alla måsten i jobbet, familjen, fritiden och den egna tiden. Stressforskaren Tomas Danielsson uppmanar oss att vara realister. Om dottern gifter sig kanske den där utbyggnaden av sommarstugan får vänta.
7. Avsätt tid för rekreation, reflektion och planering
De flesta personer som är harmoniska i vardagen låter inte slumpen bestämma utan de tar kontroll över vardagen genom kontinuerlig planering. Stephen Covey pratar om att fokusera på det som är viktigt men inte bråttom och inte bara sådant som är viktigt och bråttom. Många har märkt att det bästa sättet är att ha en fast tid varje vecka som enbart ägnas åt planering och reflektion.
8. Samtala med andra
Det ger väldigt mycket och uppskattas säkerligen också om du orkar och vågar prata med andra om problemen med att få hela tillvaron att gå ihop. När du inser att du faktiskt inte är ensam om att brottas med problemen brukar de många gånger inte kännas lika oöverstigliga längre. Du får ett nytt och annorlunda perspektiv på tillvaron, vilket också kan ge dig fräscha och inspirerande infallsvinklar som kan hjälpa dig vidare i vardagen.
9 Hitta ditt sätt att koppla av
Försök att koppla av så ofta du har möjlighet. Det är din rättighet som människa. Vad som är avkoppling är individuellt. Många tycker att promenader i naturen är avkopplande, medan andra föredrar att gå på bio eller på teater. Vad du än gör är det viktigt att du gör det utan dåligt samvete, annars är det ingen riktig avkoppling.
10 Sätt en gräns mellan jobbet och ditt privatliv
De flesta yrken i dag baseras på tankeverksamhet, vilket medför att det kan vara problematiskt att släppa jobbet också i tanken när du går från arbetsplatsen. Du fortsätter att fundera på dina arbetsuppgifter när du sitter i bilen, på tunnelbanan eller bussen på väg hem. Även när du senare lagar mat eller pratar med dina barn eller din partner befinner sig tankarna fortfarande på jobbet. Skapa därför en ritual för att lämna jobbet bakom dig och som utgör en gräns mellan arbete och privatliv. En sådan ritual kan vara att stänga av din mobiltelefon och på det sättet markera att nu är arbetsdagen slut. En annan ritual kan vara att ringa hem för att bara ”kolla läget” innan du lämnar arbetet. Det gör att du redan tankemässigt är på väg hem.
En tidigare tipslista handlade om hur man kan utveckla medarbetares kompetens.
jobb framtid bloggar mode trender personligt
Kommentarer
Postat av: Stefan på InsightLab
Hej,
Kul att du citerar vår populära sommarskola. Jag skall lägga en länk till din blogg när vi får upp vår blogg i januari.
mvh
Stefan på Insightlab
Postat av: PA-Kickan
Toppen, vad kul!
Jag kommer hålla utkik efter er blogg :)
Trackback