HR-nätverksträff: Mångfald
Igår var det dags för min andra träff i HR-nätverket inom Kompetensgruppen, temat var mångfaldsarbete hos IKEA. Helen Siljebrand som är HR-chef på IKEA Försäljning, Kungens Kurva berättade om IKEA:s långsiktiga mångfaldsarbete - hur IKEA ser på begreppet mångfald och vad det är som gör att IKEA har kommit en bit på väg.
Mångfald. Bild: horselboken.se
IKEA jobbar med mångfald utifrån kunderna, produkterna och medarbetarna. För kunderna genom att i varuhusen ha speciella rum som är anpassade för olika grupper och olika skeden i livet. Detsamma gäller produkterna. Utifrån medarbetarna har IKEA en bred definition på mångfald:
”Vi vill att IKEA ska vara en arbetsplats där mångfald återfinns på alla nivåer och funktioner i vår organisation och där alla känner sig välkomna, delaktiga och uppskattade för sina olikheter såväl som likheter.”
(Ur IKEA:s mångfaldsplan)
IKEA tycker att en mångfald av människor ger dem en mångfald av infallsvinklar, kunskap och idéer. Det skapar dynamik och ger dem en större chans att förstå och förutsäga deras kunders behov och önskningar. Samtidigt som deras kunder känner igen sig tycker de att en mångfald av människor dessutom gör IKEA till ett mycket roligare ställe att jobba på.
Hur är det då möjligt att förverkliga detta?
- Det är tydligt från koncernledningen att det här är viktigt för att göra bra och lönsamma affärer.
- Svenska ledningen återkommer ständigt till frågan genom en årlig uppföljning.
- Alla rekryteringar har deras värderingar som grund.
- De håller ledarskapsutbildningar med mångfald som tema och samtalsgrupper om förutfattade meningar.
- I externa marknadsföringen syns människor i mångfald.
- Kartläggning av etnisk mångfald på varuhusens avdelningar
- Medarbetarundersökningen finns på 13 olika språk.
- Språkflaggor på namnbrickan som indikerar vilka språk medarbetaren talar (i Kungens kurva talas 48 språk plus teckenspråk)
Förra gången jag var på HR-nätverksträff handlade det om kompetensöverföring.